Trasigt hjärta


20130623-191821.jpg

Min äldsta dotter har ju medfött hjärtfel, något som upptäcktes först när hon var ca 2,5 år gammal. Rätt märkligt att det upptäcktes så sent faktiskt, för lägger man örat intill så både hör och känner man tydligt hur konstigt hennes hjärta slår. Hårt och i otakt liksom. Hon lider inte av det i dagsläget och det enda hon behöver tänka på är att inte ta ut sig alltför mycket då hon idrottar exempelvis, och att alltid gå på regelbundna kontroller. Hon blev avrådd av läkaren hemma i Sverige att testa på dykning när vi var i Thailand i vintras också. Så det fick hon avstå från, sötnosen. I bästa fall kommer hon aldrig att få några större problem av sitt hjärtfel, men förvärras det med tiden så blir det tal om operation i framtiden. En hög riskfaktor är om/när hon skulle bli gravid, sa hennes doktor senast. En graviditet är påfrestande för ett sjukt hjärta. Men det lär inte hända än, hon är ju bara snart sexton år. I alla år när folk frågat mig om vad det är för typ av hjärtfel så har jag alltid kunnat beskriva felet, men själva namnet på åkomman kommer jag aldrig ihåg. Fast det heter ”aortaklaffstenos”. Svårt ord att komma ihåg alltså. Men nu har jag skrivit det här på bloggen, så nästa gång jag inte minns det så kan jag gå in och titta här. Medfödd aortaklaffstenos innebär att hennes aortaklaff är tvådelad istället för tredelad, vilket leder till att blodet pumpas genom hjärtat trögare än normalt. I Hannas fall är dessutom denna kanal där blodet leds igenom hjärtat lite trängre än vad den bör vara.

20130623-195241.jpg

Kommentera

