Pyssel / Lapptäcke


img
Är inte så duktig på att pyssla men ibland så får man lust att tillverka något. I somras testade jag t.ex. på att virka och under vår Thailandsvistelse i vintras tog jag med mig material för att göra ett lapptäcke. Fastnade inte särskilt för virkandet dock, men lapptäcket var roligt att pilla med. Det är gjort av tyger från Tone Finnanger’s fina serie ”Tilda”, och består av 88 rutor i storleken 10×10 cm. Allt är handsytt av mig, bara bakstycke och kanter kommer att bli maskinsydda. (Min mamma har symaskin så hon hjälper till nu på slutet.) Jag kan säga att det var väldigt många stygn som syddes, och ibland kändes det som att mina fingrar skulle blöda från allt syende. Men det blev kanonfint och jag är väldigt stolt över att det nu är gjort. Täcket kommer att få pryda yngsta dotterns spjälsäng, antingen som täcke eller som överkast. Bakstycke och kanter kommer att gå i matchande färg/tyg i rött med vita prickar på. Den totala storleken på lapptäcket kommer att vara 130×100 cm. Funderar på att köpa lite mer av samma tyger och kanske göra två sittdynor till stolar och en eller två prydnadskuddar också. I lappteknik förstås. Vi får se.

photo

Kommentera

