Kortkapning



Imorse blev jag uppringd från en dam på min bank. Hon presenterade sig först och frågade sedan om jag befann mig i USA nu eller om jag nyligen kommit hem därifrån. Jag svarade såklart nej, för jag har ju aldrig ens varit i USA.

Det visade sig att mitt VISA-kort blivit förfalskat och att någon i USA sedan tidigt inatt försökt handla på kortet hos ”Target” upprepade gånger. Troligtvis har jag använt kortet under någon utlands-semester och någon rutten människa har då kommit över mina kort-uppgifter och sänt över infon till USA, där de hade fixat ett falskt kort.

Som tur var reagerade min bank på alla dessa likadana utlandstransaktioner, och de blev misstänksamma. De spärrade därför mitt VISA-kort. Puh, säger jag bara. Vilken tur!

Tyvärr hade skurkarna redan hunnit reservera ca 7.000 kronor, men dessa pengar lovade min bank att jag skulle få tillbaka på kontot inom ett par dagar. Så nu är det bara att invänta på att få ett nytt bankkort hemskickat. Och allting verkar sluta väl. Men läskigt ändå, att sånt här kan ske.

Tack Nordea, för att ni har lite koll! :-)

Var försiktiga när ni använder era betalkort på utlandssemestern i sommar!

2 Responses to Kortkapning

  1. Em skriver:

    Men omg! Vilken tur att banken har koll! Jaså, det kan ha blivit så alltså att dom har kapat dina uppgifter när du handlat på kortet när du har varit ute å rest! Det tåls ju att tänkas på absolut! Vad skönt att du ska få tillbaka pengarna! Ungefär samma sak hände med en jobbarkompis. Hans fru satte ut hennes brudklänning på blocket.se, betalade och sen stod det något konstigt, sen försvann det pengar och banken kunde spåra det till Wien. Han fick också tillbaka sina pengar! Men det är läskigt!

  2. Monica skriver:

    Nämen fy va läskigt! Tur de var uppmärksamma!

Kommentera

