Promix amningsprodukter



Det finns många produkter och hjälpmedel i handeln som underlättar för ammande mammor, och jag har nu under några veckors tid prövat en del från Promix – ett familjeföretag beläget i Stockholm.

Något som är ett måste att ha hemma för nyblivna mammor är amningsinlägg och bröstvårtsskydd. De från Promix är mycket bra och jag rekommenderar dem varmt. Utan dem i början hade jag kanske gett upp amningen istället för att försöka fortsätta som jag delvis tack vare dessa produkter kunde göra.

Promix bröstvårtsskydd är som en liten nätbur man sätter över vårtan. Den låter den såriga, spruckna huden andas eftersom luft kan komma in. Och inte heller skaver man emot kläderna man har på sig. Tillhörande Promix amningsinlägg passar ihop med skyddet. Dessa ser ut som små rondeller med ett stort hål i mitten och materialet är superabsorberande för eventuella mjölkläckage. Tyckte dessa två produkter var kanon att ha – inte bara på dagarna utan även när man skulle sova på nätterna.

Promix brösvärmare är bra om man inte vill ha mjölkstockning. För det är inte skönt att få, det kan jag intyga. Och det vill du verkligen undvika. När man drabbas av mjölkstockning får man hög feber, frossa och det gör väldigt ont i brösten eftersom all mjölk plötsligt inte kan komma ut. Du kanske har suttit i drag eller blivit kall när du befunnit dig utomhus? Då är det extra bra med värme. En varm dusch, värmedyna – eller ett par Promix bröstvärmare du lätt stoppar innanför din BH helt enkelt.

Apoteket säljer Promix bröstvärmare. Välsorterade baby/barn- affärer eller internetaffärer liksom alla Babyproffs- och Barnens hus-butiker säljer både Promix bröstvärmare och bröstvårtsskydd med tillhörande inlägg.


Alla vet ju hur viktigt det är att amma sitt lilla barn. Men det kan också vara en himla massa jobb med att få det att fungera. Det är något jag själv känner till, från när min första dotter föddes. Den här gången fungerar det dock mycket bättre :-)

Att amma sliter otroligt mycket på bröstvårtorna under den första tiden i bebisens liv. Man skulle ju kunna tro att det bara är mysigt att amma, men så har jag då aldrig upplevt det i början med något av mina barn. ”Det ser ju så mysigt ut när andra mammor ammar sina små”, har jag alltid tänkt innan jag fick barn själv. Men tvärtom så har det varit både plågsamt och smärtsamt i flera veckors tid. Med första barnet minns jag att jag satt och grät hela första tiden för att det gjorde så ont. (En hel del kvinnor är känsligare i huden än andra och känner av den där smärtan mer, jag tillhör definitivt den där gruppen.) Man har fått tampas med allt ifrån såriga och t.o.m. blödande vårtor och en och annan mjölkstockning. Så bra produkter som hjälper till och underlättar amningen är verkligen viktigt.

One Response to Promix amningsprodukter

  1. Monica skriver:

    Mysigt var ordet men aj! innan vårtorna är härdade =)
    Vet precis hur du menar, fanns inte mycket hjälp att få på ”vår” tid…. ;)

Kommentera

