Micro-grisar



Har ju tidigare skrivit att vi i familjen diskuterat att skaffa gris hemma – eller en minigris rättare sagt. Nu har jag hittat en ännu mindre sort, så kallade ”Teacup-pigs”, framavlade i England och som blixtsnabbt har blivit otroligt populära. Paret Beckham och Paris Hilton har t.ex. redan skaffat sig sådana sötnosar.

”Teacup-pigs” – eller på svenska – microgrisar blir bara max 35 cm höga istället för ca 50 cm som de tidigare så omtalade mini-grisarna. En annan fördel är att de sägs vara lättare att sköta om, de behöver exempelvis inte gå ut och rastas lika ofta, blir fortare rumsrena och tappar inga hårstrån – vilket är bra för allergiker.


En micro-gris kostar ca 8.000 SEK i England. Dock har jag inte funnit någon uppfödare för just micro-grisar här i Sverige ännu. Det kanske är för nytt här, helt enkelt. Men jag letar vidare och hoppas!

Visst är de helt underbara?


13 Responses to Micro-grisar

  1. Anette skriver:

    Söta. Fin blogg.

  2. Leanne skriver:

    Hejsan! Jag har väldit länge funderat på att skaffa minigris, tills jag hörde talas om microgrisen. Jag skulle hemskt gärna vill skaffa mig en sådan. Hör gärna av dig om du hittar någon uppfödare här i Sverige. Ha det bra!

  3. Ella skriver:

    Men gud så söta!

  4. Isa skriver:

    Hej, du vet möjligen inte någon uppfödare i kanske norge eller danmark om det nu inte finns än i sverige. Om du vet någon så kan du väll mejla! :D

  5. Ankie skriver:

    Hej! Vad jag känner till finns det inga micro-grisar här i Norden. Bara vanliga mini-grisar.
    Och jag har surfat massor på detta, är väldigt intresserad av att skaffa en själv..:-)
    Det finns micro-grisar i England, men reglerna för att föra in grisar därifrån till Sverige är
    rätt hårda. Förutom diverse undersökningar och vaccinationer den stackars grisen får
    utstå, måste den även sättas i karantän innan man kan få den. Och vem vill sätta en
    liten bebis-gris i ett par månaders karantän ensam i en bur? Inte jag i alla fall.

  6. Lena Björndahl skriver:

    Snälla, rara människor – det finns en anledning till att fotografierna här endast visar gris-KULTINGAR ! Tänk till nu, va!!!
    Har du tur så kommer din gris bara att väga 20-25 kilo som vuxen, en liten hund väger mellan 2-7 kilo…. hallå!! En gris på 34 cm väger ca 21 kilo, det är många kilo det!! Jämför med ett barn! Det finns med andra ord inga microgrisar annat än i sagorna, de flesta väger mellan 25-35 kilo! Men charmiga och fulsöta är dom, gillar inte trappor och får gärna hudbesvär när det blir för varmt i lägenheten, blir oerhört stressade i vissa situationer och måste då svalkas med vatten eftersom de saknar svettningsförmåga, vill inte vara ensamma och älskar att busa. Men tro inte att du får en miniminigris för det är en lögn.

  7. Ankie skriver:

    Det här är en ny typ av grisar (s.k. tea-cup-pigs), framavlade speciellt för att vara mycket mindre än mini-grisar. De finns alltså inte i Sverige (endast England & USA), och osäkert om de ens kommer att finnas här längre fram. Jag har hört om en del minigris-uppfödare här i Sverige som säljer sina grisar som mini-grisar och så visar det sig sedan att de blir jätte-stora som vuxna. Sånt är ju fusk, men dessa mindre grisarna i inlägget är dock inte samma typ av gris. Ha det gott och tack för besöket! :-)

  8. Fanny skriver:

    Snälla meddela mig om du hittar en uppfödare i sverige! Sååå söta!!!!!!

  9. Ankie skriver:

    Hej, Fanny! Självklart skriver jag här på bloggen om jag hittar någon i framtiden..;-)

  10. Yvonne skriver:

    Hej!

    Microgris är en mindre storlek av Minigrisen, alltså ingen egen ras. Kan jämföras t.ex. med pudelrasen inom hundvärlden där den finns i olika storlekar allt från Storpudel till miniatyren Toypudel.

    Samma sak inom hundaveln som med grisaveln, man avlar fram de egenskaper man vill ha. Vill man ha små grisar avlar man på små individer.

    Några av våra minigrisar håller måttet för microstorlek. Suggorna ligger på 35 cm och galten på 44 cm.

    Den ena suggan och galten ger extremt små kultingar! Har själv sparat en galt och en sugga från kombinationen just för att se hur små de egentligen blir.

    Medan den andra suggan och galten ger något större kultingar men fortfarande små.

    Ta kontakt med oss för mer information om ni är intresserade! Vi finns på Orust ca 4,5 mil sydväst om Uddevalla och 7 mil nordväst om Göteborg.

    http://www.hojentorp.se

    MVH / Yvonne

  11. Annasofia M skriver:

    Hej!
    Jag har letat hur länge som helst efter ”microgrisar” men jag hittar inte någon uppfödare i Sverige. Men om det skulle vara så att du någon gång skulle hitta, kan du väl mejla mig?! :)
    Ha det bra!

  12. "Gris-Eva" skriver:

    Hej! Jag är en minigrisuppfödare som har haft minigrisar i 21 år.
    (Ms Piggy’s Pet Pigs) och jag kan försäkra er om att det finns inget som heter microgrisar.
    Jag har mycket kontakt med den Engelska grisvärlden och dom som har köpt de sk. microgrisarna rasar nu. Flera uppfödare har blivit stämda för att de har blivit mastodontgrisar.
    Det massproduceras ”micropigs” utan kontroll bara för att tjäna pengar. Kunden får inga papper och många är sjuka och dör när de kommer hem.

    Bilden på de två grisarna som ligger vi koppen har nu uppnått en storlek som en St. Bernard. Den till vänster hittar ni här: https://www.facebook.com/digby.smythe?ref=ts

    Det slutade med att en Kune Kune uppfödare från England faktiskt kom och besökte mig för att titta på mina grisar. Det i sin tur resulterade i att tre av mina minigrisar fick flytta till England 2010 och jag har två till som ska dit nu i sommar.
    Se http://www.bartonhill.co.uk/

    Låt er inte luras av tjusiga försäljningsnamn. Minigrisen är ingen egen ras och varierar mycket i storlek, form och färg.

    Vill ni veta mera detaljer kring minigrisen får ni gärna höra av er.
    Hälsningar från Gris-Eva och Ms Piggy’s Pet Pigs :-)

Kommentera

