Förkärlek för udda boktitlar


img50
Jag älskar böcker och tycker det är jättekul att shoppa fler att fylla på i bokhyllan med. Men det får gärna vara böcker med en skum, lustig eller lite småsjuk titel..;-)

Jag har här satt ihop lite tips på böcker jag tycker är värda lite extra uppmärksamhet – både att läsa och att pryda sitt hem med. Flera av dem har sådana ovanliga titlar att de ofta blir ett roligt samtalsämne när folk lägger märke till dem.

Många av dem är också perfekta som presenter till dina vänner. Ja, om de har lite humor då och kan uppskatta sånt..;-)

Böcker 1
Jag är naturligtvis glad ägare till samtliga böcker i serien ”Kaxiga tjejers guide” av Cameron Tuttle. Helt underbart roliga böcker som alla tjejer borde läsa. Dessa tre guidar oss till både ultimata relationer, till det det perfekta partylivet och hur vi ska gå tillväga för att få exakt det vi vill ha!..;-)

”101 saker du ska göra innan du blir gammal och tråkig” av Richard Horne & Helen Szirtes. Ännu en guide-bok som framkallar mycket skratt och ger dig många nya idéer hur du ska förgylla vardagen och besegra tristessen..;-) Det finns även plats för anteckningar där du kan fylla i dina egna hetaste tips.

”Bikten” från förlaget ”Nicotext” är en hysteriskt rolig bok. Här har vanligt folk som du och jag anonymt skrivit ner sina innersta hemliga tankar om sina jobb, sina familjer, sina vänner m.m. Det är faktiskt inte klokt att folk kan bära på
sådana grymma och mörka tankar om sina närmaste och andra i sin omgivning…haha. Mycket rolig läsning i alla fall.

Böcker 2
Är du lite spirituell? Är du häxa på din fritid?..;-) Eller är du bara lite nyfiken på det övernaturliga, på din framtid och om du kan göra något själv för att bättra på ödet något? I både ”Kärleksmagi” av Francis Melville och i ”Magi” av Nicola de Pulford, får du just de bästa magiska ritualerna du kan utföra, bästa kärleksdryckerna du kan mixa ihop och ge din älskade och annat du kan göra för att ändra på saker i ditt liv. Längst bak i boken ”Kärleksmagi” finns tre förseglade specialritualer som du kan läsa och utföra vid akuta situationer..;-) Själv är jag skeptisk – men det är lite kul läsning ändå – och böcker man direkt lägger märke till i bokhyllan. P.S. Jag har aldrig behövt använda mig av de tre förseglade bladen – än..;-)

Böcker 3
”Äntligen medelålders” av Agneta Neroth är en kul bok full med skämt och roliga illustrationer om hur det är att bli tant. Fick den här i present av min ena syster när jag fyllde 30 – tack för det!..:-)

Naturligtvis äger jag även böcker om blondinskämt – självklart – jag är ju blondin själv och jag älskar att skoja om detta faktum..;-) Just den här lilla presentboken heter ”Lilla boken om Dumma blondiner” och är utgiven av förlaget ”Känguru”.

Den härlige Fredrik Lindström har skivit boken ”Jag är en sån som bara vill ligga med dig” och den innehåller faktiskt hans egen poesi?! Något udda texter!..:-)

Böcker 4
”Signspotting 2” från Lonely Planets förlag, innehåller foton tagna runtomkring i världen på skyltar med sjukt roliga texter. Alla kommentarer i boken gör att man skrattar sig dubbelvikt. Rekommenderar verkligen denna bok om du vill skratta tills tårarna rinner..;-) Boken är på engelska.

”Anslaget” utgiven av Lilleman & Smultron behandlar det kända fenomenet lappar uppsatta på offentliga platser. Ja, du vet – nedklottrade meddelanden på anslagsplank, i tvättstugor, i trappuppgångar – överallt där folk kan klaga på det ena och det andra eller efterlysa något de saknar. I vissa fall är det mycket udda saker som eftersöks..;-)

Böcker 5
”Udda jobb” av Nancy Rica Schiff är en bok om just – extremt UDDA jobb här i världen. Roliga bilder och beskrivande texter. Intressant bok faktiskt. Vissa yrken har man aldrig hört talas om tidigare. Tänk t.ex. att vara professionell tampongtestare, tarmsköljare eller spermasamlare…haha…usch?!..;-)

”Tantlexikon” av Catharina Ingelman-Sundberg är väl en bok som bör finnas i varje 30plus-årig kvinnas bokhylla?!..;-)

”Lilla snippa-boken” och ”Lilla snopp-boken” är två små söta och charmiga böcker med allt du behöver veta om våra kön. Roliga illustrationer men rätt så barnsligt – fast jag gillar ju barnsligt..;-) Min dotter säger att det här är så typiska böcker för just mig…haha. Dessa två önskade jag mig i födelsedagspresent en gång – tack för att jag tillslut fick dem!..:-) Författarna till båda heter Dan Höjer & Gunilla Kvarnström.

Böcker 6
”BLA BLA – 600 otroligt onödiga fakta om SEX” från förlaget ”Nicotext” igen, har jag inte hunnit läsa igenom ännu eftersom jag köpte den nyss. Knappt bläddrat i ens, faktiskt. Men det var en kul titel återigen och alla som känner mig vet att jag älskar att dra upp pinsamheter och snuskiga skämt in public – så det här är säkert en bok som jag kommer tycka är både rolig och användbar..;-)

”Kåt, glad och tacksam” av Eva Sanner är en bok jag bara hunnit bläddra i ännu. Rätt knasig titel som jag såklart fastnade direkt för i butiken..;-) Det är dock ingen skämtsam bok utan behandlar ämnet hur vi kan förbättra våra kärleksrelationer och sätta extra krydda på sexlivet med sin livspartner. Det är en snygg fet bok, något jag skulle kalla en ”coffee-table-book” och det är också på en sådan den plats ligger i vårt hem just nu. Drar gästernas blickar och intresse till sig, kan jag lugnt påstå…haha..;-)

”Penis-boken” av Joseph Cohen. Tja, återigen – en kul snuskig titel. Present-bok fullspäckad med fakta och snygga bilder – till någon av dina väninnor kanske?..;-)

”Livet är en hagga” av Johanna Persson & Rebecca Ahlefeldt-Laurvig. Liten söt bok med roliga illustrationer och texter om livets alla överjävligheter som kan inträffa.

Coolt efternamn förresten; ”Laurvig”. Haha…man kanske borde överväga ett namnbyte?! Ett annat roligt efternamn är ju annars ”Willig”, apropå sjuka efternamn..;-)

Böcker 7
Böcker för sängkammaren. Något för oss tjejer som uppskattar äkta ”tantsnusk”..;-) ”LUST” av Clara Jonsson och ”Erotiska noveller” av Birgitta Stenberg. Birgitta som verkar vara en riktigt gammal kärring med väldigt snuskig fantasti. Lite kul är det.

Böcker 8

Kommentera

